Overslaan en naar de inhoud gaan

Advent 2025

Image
Lezing uit de profetie van Jesaja 2: 1-5

Dit zijn de woorden van Jesaja, de zoon van Amos; 
het visioen dat hij zag over Juda en Jeruzalem.
Eens komt de dag
dat de berg met de tempel van de HEER rotsvast zal staan,
verheven boven de heuvels, hoger dan alle bergen.
Alle volken zullen daar samenstromen,
machtige naties zullen zeggen:
'Laten we optrekken naar de berg van de HEER,
naar de tempel van Jakobs God.
Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen,
en wij zullen zijn paden bewandelen.'
Vanaf de Sion klinkt zijn onderricht,
vanuit Jeruzalem spreekt de HEER.
Hij zal rechtspreken tussen de volken,
over machtige naties een oordeel vellen.
Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers
en hun speren tot snoeimessen.
Geen volk zal meer het zwaard trekken tegen een ander volk,
geen mens zal nog de wapens leren hanteren.
Nakomelingen van Jakob, kom mee,
laten wij leven in het licht van de HEER.

Duiding

1.
Wij hoorden zojuist de profetie 
waarmee Jesaja zijn boek begint.
Deze profeet leefde in de zesde eeuw voor Christus, 
toen de Babylonische ballingschap naar haar einde liep.
Reeds lang verlangde het Bijbelse Israël 
terug te keren naar Jeruzalem en zijn tempel.
Op dat moment was er een geopolitieke verandering aan de gang. 
Perzië verdreef Babylonië van de macht en de kans was groot 
dat hun leider Cyrus het joodse volk huiswaarts liet keren.
2.
Wat opvalt is dat hij niet alleen het joodse volk 
maar alle volken in Jeruzalem laat samenkomen.
Om dit visioen goed te verstaan moeten wij wel weten 
dat Jeruzalem 'Stad van de vrede' betekent.
Het is een vredesvisioen waarin alle volken van de wereld 
in vrede met elkaar zullen samenleven, 
Daar zal geen dood door oorlog en geweld meer zijn, 
geen ballingschap of enige vorm van onderdrukking.
Alle naties zullen zwaarden omsmeden tot ploegijzers,
en hun speren tot snoeimessen.

Het zwaard van vandaag is het militaire budget, 
de investering in dodelijke technologie. 
Het ploegijzer is de investering in onderwijs, 
gezondheidszorg, duurzame energie 
en de strijd tegen honger. 
Een natie die kiest voor ploegijzers in plaats van zwaarden, 
investeert in menselijke bloei in plaats van menselijke vernietiging.
Geen volk zal meer het zwaard trekken tegen een ander volk,
geen mens zal nog de wapens leren hanteren.
3.
Voorwaarde om tot deze wereldvrede te komen 
is dat mensen, volken en naties zich laten onderrichten, 
zich laten richten door het woord van de Ene, de God van bevrijding.
Dit woord vinden wij in de Thora, de eerste vijf Bijbelse boeken.
Je zou kunnen zeggen dat de Thora vandaag 
een universele ethische wet is 
die door alle naties moet worden aanvaard.

Dit onderricht is de absolute sleutel. 
Jesaja zegt: "Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen." 
De Thora, oorspronkelijk geschonken aan het Bijbelse Israël, 
wordt hier gepresenteerd als de universele ethische wet 
die geldt voor alle naties. 
Het is een oproep aan de wereld om de wijsheid 
van Gods gerechtigheid als leidraad te aanvaarden. 
Jezus heeft deze Thora, dit woord van God, 
tijdens zijn leven in praktijk gebracht.
Hij begeerde geen macht en koos voor de minsten.
4.
Deze profetie staat haaks op onze actualiteit. 
Vandaag worden ploegscharen opnieuw tot zwaarden omgesmeed.
De middelen die bedoeld zijn voor het leven, 
worden opgeslokt door de angst en de industrie van de dood.
Dit is de betekenisvolle, tragische omkering van Jesaja's visioen.

Niemand heeft dit scherper verwoord 
dan de campagne van Welzijnszorg, 
die de gezondheidsongelijkheid blootlegt.
Een euro kan slechts eenmaal uitgegeven worden.
Middelen worden massaal voor wapens vrijgemaakt.
Daarom bezuinigen de regeringen sterk 
op sociale zekerheid alsook op armoede-organisaties.

Daarom staan armen steeds voor de verscheurende onmogelijke keuze:
kiezen tussen een bril voor uw dochter en de medicijnen voor uzelf; 
kiezen tussen gezonde groenten en de elektriciteitsrekening. 
Wanneer mensen in armoede dagelijks gedwongen worden 
tot keuzes die hun gezondheid schaden en hun toekomst hypothekeren, 
dan is dat een bewijs dat de middelen van onze samenleving
– de ploegscharen van het welzijn – 
zijn omgevormd tot een wapen van onrechtvaardigheid dat mensen neerhaalt. 
De cirkel is rond: arm maakt ziek, ziek maakt arm.
5.
Jesaja eindigt zijn profetie 
met een uitnodiging, een opdracht voor ons:
Nakomelingen van Jakob, kom mee,
laten wij leven in het licht van de HEER.

Als wij onze verantwoordelijkheid opnemen, 
tegen de hedendaagse trend toch kiezen voor solidariteit 
in de overtuiging dat niet de wapens maar de gerechtigheid 
een weg naar wereldvrede is,
creëren wij, ondanks de besparingen, 
hoop voor de minsten en de armen, 
zijn wij voor hen als een licht in het duister.
Steun Welzijnszorg.
Steun armoedeorganisaties.

Jef Wauters

 

content of tab two
content of tab three
content of tab four