Overslaan en naar de inhoud gaan

Kersttijd Don Bosco 2025


Deprecated: Drupal\shortcode\ShortcodeService::getShortcodePlugins(): Implicitly marking parameter $filter as nullable is deprecated, the explicit nullable type must be used instead in /www/w/wautersjef2_h2/www/modules/shortcode/src/ShortcodeService.php on line 89

Deprecated: Drupal\shortcode\ShortcodeService::process(): Implicitly marking parameter $filter as nullable is deprecated, the explicit nullable type must be used instead in /www/w/wautersjef2_h2/www/modules/shortcode/src/ShortcodeService.php on line 215

Deprecated: Drupal\shortcode\ShortcodeService::postprocessText(): Implicitly marking parameter $filter as nullable is deprecated, the explicit nullable type must be used instead in /www/w/wautersjef2_h2/www/modules/shortcode/src/ShortcodeService.php on line 360

Kerstmis 2025

 

Kerst 24

 

Kerstbezinning - Jef Wauters

Kerstmis 2025

1. 

Er was heel wat heisa rond de nieuwe kerststal in Brussel.
Voor MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez leken 
de gezichtsloze figuren van gerecycleerd textiel 
op de “zombies” rond het Zuidstation en noemde hij 
de kerststalcreatie van kunstenares . Victoria-Maria Geyer
“een belediging voor en afbraak van onze tradities”.

Deken Benoît Lobet van Brussel stelde dat 
de onbekende, diverse gezichten als een spiegel zijn. 
Ze verwijzen naar de kwetsbare mensen die 
de straten van onze steden bevolken, onder wie 
zo'n 9.000 mensen die in de hoofdstad op straat slapen.
Het zijn mensen die vandaag, net als toen, geen herberg vinden.

2.

Blijkbaar mogen we niet raken 
aan het romantische plaatje van het kerstverhaal: 
elke maatschappelijke vertaling ervan is taboe.

Lucas vertelt de geboorte 
in een geopolitieke context van 
Romeinse bezetting en onderdrukking
en een plaatselijke koning Herodes 
die een massale kindermoord beveelt 
om zijn eigen macht te behouden.

De herders bezochten 
niet zomaar een pasgeboren kindje, 
maar wel de geboorte van een redder, een bevrijder, 
die het hele volk met grote vreugde zal vervullen.

Aan de rand, bij de onderkant, 
ver weg van de centrale macht, 
wordt Jezus in Bethlehem geboren. 
Bethlehem betekent het broodhuis.
Hij zal zich het levend brood noemen, 
leven geven aan zijn volk.

3.

Jezus staat voor een samenleving 
waarin de macht wordt gedeeld, 
de goederen herverdeeld en 
ieder mens tot zijn recht komt.

Na de vernietiging van de tempel, 
de deportatie naar Rome 
en de verspreiding in de diaspora 
leefden Jezus’ volgelingen naar zijn voorbeeld: 
zij herverdeelden de goederen en 
niemand noemde iets zijn eigendom.

Aan de rand, klein en kwetsbaar, 
ontkiemde een nieuwe samenleving.

4.

Ook vandaag laat de macht zich voelen.
Geopolitiek met Trump als Amerikaanse president 
vervelt de politiek tot schaamteloos winstbejag. 
Hij sluit economische deals met Rusland, 
Israël, Congo enz., verpakt als vredesakkoorden.
Hij breekt de internationale solidariteit 
door het ontmantelen van US-AID, 
negeert internationale instellingen en hun rechters 
en houdt geen rekening met het verlangen van een volk.

Ook bij ons brokkelt de solidariteit af! 
Europa geeft minder subsidies aan voedselbanken 
en onze regringen besparen op ontwikkelingshulp 
en op ondersteunende armenorganisaties.
Wie breekt er nu met de traditie van het geboorteverhaal?

5.

Ondanks dit overweldigend machtsvertoon 
ontkiemt ook nu vandaag aan de rand, 
van onderuit nieuw leven en samenleven.

Boeren in Noord en Zuid 
bewerken hun land agro-ecologisch 
en versterken zo de kringlooplandbouw.

61% van de Belgen 
wil 1% van het loon bijdragen aan de klimaatdoelen 
en vormt zo een draagvlak voor een dove regering.

Defense For Children International – Palestine (DCI-P)
verdedigt de rechten van Palestijnse kinderen 
die vaak zonder proces gevangen worden gezet.

Ondanks levensgevaar verzetten 
gemeenschappen in het Zuiden zich 
tegen mijnbouw die hun grond rooft en water vergiftigt.

Met protesten in grote steden 
trokken burgers wereldwijd een rode lijn voor Gaza. 
Zij dwongen regeringen om niet weg te kijken, 
wat leidde tot een staakt-het-vuren dat nog steeds geldt, 
maar frequent wordt geschonden.

Vakbonden en middengroepen voeren actie 
tot de regering ook de allerrijksten, 
zij die aandelen op naam hebben, 
laat bijdragen aan een rechtvaardige samenleving.

Nu vandaag politiek vervelt tot schaamteloos winstbejag, 
ontkiemt klein en kwetsbaar onderaan, aan de rand, nieuw leven:
macht gedeeld, goederen herverdeeld, mens gerecht in 2026

Jef Wauters
 

Image
weerbaarheid Palestijns volk
Street art - Collettivo FX in Palestine   Albero d’Ulivo